Neden Eğitim Mühendisi?


Yazılacak tüm yazıların hikayesinin veya içeriğinin bir çözüm sunması temel yaklaşımımızdır. Güzel örneklerim, pozitif yaklaşımlarım ve çözüm önerilerim var diyorsanız yeriniz burası.

Gelin, Birlikte Çözelim!

www.EgitimMuhendisi.com.tr platformu ile de bu sürece katkı sağlamak isteyen, “Birlikte Çözelim” yaklaşımına sahip tüm paydaşları buluşturmayı, konuşturmayı, düşündürmeyi ve tartıştırarak çözümler üretmeyi hedefliyoruz.

Sizlere Eğitim Üzerine Düşünülmesi Gereken Bazı Konuları Listelemek İsteriz.

  1. İnsan sevdiğini mi başarır, başardığını mı sever?
  2. Ödev eve iş getirmek midir? Ödev mi? Görev mi? Proje mi?
  3. Eğitimci; bilgiyi paylaşan demektir? Bilgiyi etrafıyla paylaşmayan eğitmen olur mu? Bir milyondan fazla öğretmenin kaçı bir blogda yazıyor?
  4. Okullarda neden anket yapılmıyor?
  5. Öğretmenin öğrencisine oğlum/kızım demesi doğru mu?
  6. Düşünme nasıl öğretilir/geliştirilir? Düşünme üzerinde düşünmemiz gerekmez mi?
  7. Sadece eleştirel düşünmek yeterli mi? Çözümcül düşünmek de gerekmez mi?
  8. Okul=Hayat mı? Eğer cevap evetse, Neden?
  9. Neden dijital ve basılı portfolyo oluşturulmaz?
  10. Öğrenci sosyal gelişime nasıl teşvik edilir?
  11. Değerler eğitiminde; ortak değerlerimiz mi, yoksa evrensel değerler mi önemlidir? Ya da değerleri neye göre belirliyoruz?
  12. Öğretmen nedir? Personel mi? İşçi mi? Beyaz yaka mı? Mavi yaka mı?
  13. Hocam ne işimize yarayacak? İşe yarayan eğitim nasıl olur?
  14. Konular, problemler ve verdiği mesajlar nelerdir? Örneğin matematik problemi ile nasıl üretici veya tüketici toplum yapılabilir?
  15. Çocuklarımız okulu neden sevmez? Sevdirmek/sevdirmemek için ne yapıyoruz? Ya da ne yapmalıyız/yapmamalıyız?
  16. Öğrencilere eğitim/ders mi veririz? Öğrencilerle eğitim/ders mi yaparız?
  17. Sınav konusunda neden hep sınavda kalıyoruz?
  18. Ebeveynleri anlamak, okulu ve öğretmeni anlamak için ne yapıyoruz? Ebeveynlik vahşi/barbar bir duygu mu?
  19. İnisiyatif aldırmak ve sorumluk arasındaki bağ nasıldır?
  20. Bilişim Eğitimleri lisede çok geç değil mi? Bilişimsel düşünme ne zaman olmalı?
  21. Neden okullarımızda bilgisayar salonları ve kütüphaneler genelde kilitlenir?
  22. Çok dil vermek vermek zorunda mıyız? Sadece İngilizce gelecekte yeterli olmaz mı?
  23. Bilmek ve yapabilmek arasındaki farklar nedir? Bu fark nasıl kapatılabilir?
  24. Her bilgi gerekli mi? Öğrenilmeme ihtimali olmayan konuları neden saatlerce/sayfalarca anlatılır?
  25. Başarının kısa yolu, hayatın “ctrl+z”si var mı?
  26. İşe girerken sorunun şıkları gibi iş seçebiliyor muyuz?
  27. Öğretmenler, neden sınavlarda doğruları değil de yanlışları işaretler? Amaç yanlışları bulmak mı, doğruları bulup teşvik etmek mi olmalı?
  28. Öğrenmeyi mi öğretmeliyiz? Öğretmeyi mi öğrenmeliyiz? Yoksa hiç biri mi?
  29. Eğitim sisteminin yaratıcılığı öldürdüğü söylenir? O halde eğitimcilerde bu eğitim sisteminin “ürünü” olduğuna göre acaba sizin de yaratıcılığınız öldürülmüş olabilir mi?

Bu ve bunun gibi binlerce sorunun sorulacağı ve cevaplarının üretileceği bir platform olmak üzere seni de bekliyoruz.

Eğitim kavramının TDK karşılığı; “Çocukların ve gençlerin toplum yaşayışında yerlerini almaları için gerekli bilgi, beceri ve anlayışları elde etmelerine, kişiliklerini geliştirmelerine okul içinde veya dışında, doğrudan veya dolaylı yardım etme, terbiye.” olarak ifade edilmektedir.

Mühendislik kavramının TDK karşılığı; “İnsanların her türlü ihtiyacını karşılamaya dayalı yol, köprü, bina gibi bayındırlık; tarım, beslenme gibi gıda; fizik, kimya, biyoloji, elektrik, elektronik gibi fen; uçak, otomobil, motor, iş makineleri gibi teknik ve sosyal alanlarda uzmanlaşmış, belli bir eğitim görmüş kimse.”

Mühendisliğin, toplumun ihtiyaçlarına çözümler üreten bir alan olduğunu söyleyebiliriz. Yukarıdaki kavramdan da yola çıkarsak, mühendislik kavramın sosyal alanları da kapsadığını görülmektedir. Aslında kavramda takılmamak gerek, kavramları da değiştirmeli ve geliştirmeliyiz.

Birçok alanda mühendislik yapılırken, tüm mühendisliklerin temelinde olan ve tüm mühendisleri yetiştiren “eğitim sisteminin” mühendisliği’nin olmaması çok büyük bir eksikliktir. Bu noktada Eğitim Sistemi Mühendisliği’nin gözden kaçırılan, unutulan bir alan olduğunu düşünüyor ve bu eksikliğin giderilmesi ve hayata geçirilmesi adına bu satırları yazıyoruz.

Diğer bir yaklaşımla; mühendisler sayısal veriler, ölçümler, analizler ve hesaplar ile bilimsel temelleri olan sonuçlara ulaşırlar diyebiliriz. Bugün ülkemizin eğitim sisteminde en önemli eksiklerden birisinin verilere dayalı işlem yapılmaması değil midir? Tüm bilimlerin, mühendisliklerin en temeli ve başlangıcı olan; yani “gelişim yuvası” olan eğitim alanında neden mühendislik yaklaşımı yapılmıyor? Belki de bu yaklaşım yapılmadığı için bir türlü ideal sistemi hayata geçiremiyor olabilir miyiz?

Eğer mühendis yaklaşımı olmasa idi, henüz tekerleği bile bulamamış olabilirdik. Dünyanın bu günkü gelişimine ulaşmadına, teknolojinin bugünkü seviyesine gelmesinde en önemli pay kuşkusuz mühendis yaklaşımınındır.

Bu konuda güzel bir örnek var. “İşletme Mühendisliği” İTÜ’de olan bu bölüme kimlerin kaç puan ile girdiğini, mezunların ne kadar başarılı işler yaptıklarını ve nerelerde olduğunu kısa bir araştırma ile görebilirsiniz.

Eğitim alanında o kadar çok araştırılması, geliştirilmesi ve çözüm üretilmesi gereken alan var ki… Bir de bu durumun ülkemizin eğitim sistemi için düşündüğümüzde aslında bu alandaki ihtiyacımızın ne denli büyük olduğunu anlayabiliriz.

Şunu da ifade etmek gerekir; eğitime hali hazırda emek harcayan, düşünen, kafa yoran tüm meslek alanlarının da gerekli olduğunu da düşünüyoruz. Sanatsal, sosyal birçok açıdan da ele alınmalı elbette. Eksik olan kısmın, Eğitimde Mühendislik düzeyinde yaklaşımlar gerektirdiğini ifade etmeye çalışıyoruz.

Özetle “mühendis=çözüm üreten” diyebiliriz…

Eğitim bilimciler eğitim alanında harika çözümler geliştirmektedirler ancak mühendislik formasyonu ile de ele alınmasının elzem bir konu olduğunu düşünüyoruz.

Yazılacak tüm yazıların hikayesinin veya içeriğinin bir çözüm sunması temel yaklaşımımızdır. Güzel örneklerim, pozitif yaklaşımlarım ve çözüm önerilerim var diyorsanız yeriniz burası.

Gelin, Birlikte Çözelim!

Ahmet Çevik
EğitimMuhendisi.com.tr Platformu Kurucusu

Yorumlar 1

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  1. Merhaba. Öncelikle buraya nasıl geldiğimi aktarayım. Olabildiğince merak ettiğim konuları araştırmaya çalışan biriyim. Aklıma takılan soruları inceleyerek düşünüyorum. Maksat fikir üretmek. Son yıllarda TYT gündemini pek takip etmedim. Merak ettim yeni bölümler ne diye. İncelemelerimin sonucunda bazı alanların mühendisliklerini açıldığını fark ettim. Acaba eğitim mühendisliği diye bir şey var mı diye hemen sorguladım. Karşıma çıkan ilk sizdiniz. Düşüncelerinizi okudum. Elimden geldiğince sorularınıza kendi bilgilerim, becerilerim, görüşüm ve hislerimle yanıt vereceğim.
    1) İnsan ilk olarak başarmayı sever. Başarı duygusunu tatmayı merak eder. Başarı başarıyı doğurur. Marjinal fayda gibi düşünün. Artık başarmak size zevk vermez. Çünkü, siz önce başarmayı severken, sevmeyi başarmışsınızdır.
    2) Ödev, görev ve proje kavramları aslında aynı kavramlar gibi gözükselerde kişilere göre farklılaşan şeylerdir. Benim açımdan, yapılması farkında olunan ama dayatılan şey ödev, yapılması farkında olunan ama isteyerek yapılan şey görev, yapılması farkında olunmayan isteyerek yapılan hem bireye hemde insanlığa fayda sağlayan şey projedir.
    3) Eğitmen, öğretmen, anneler, babalar ya da insanlar herkes bilgiyi paylaşmalıdır. Fakat her bilgiyi değil. Bilgi paylaşımı bugün sadece bloglarda değil birçok yerde olmakta. Yazmayı seven öğretmen bulabilmek için, önce okumayı seven öğretmeni bulmalısınız. Herkes blog açabilir. Ama bu açılan bloglar ne kadar verimli olur önce bunu sormak gerekir.
    Şimdilik 3 soru için cevabım bu kadar. Vaktim oldukça diğerlerine yazacağım. İyi günler…

Neden Eğitim Mühendisi?